Lariekoek.reismee.nl

Ebisu Ekimae Bon-Odori (De Bon-dans voor het station van Ebisu)

Hallo vrolijke vrienden en familie,

zo zit je in de les vragen te bedenken voor een quizje over Nederland voor Japanse studenten aan de Waseda-universiteit, zo dans je de Bon-odori mee in Ebisu! Ja ja, dat allemaal op één dag! Ik ben nu een beetje wiebelig want het was druk vandaag!

Nou ja, jullie snappen er natuurlijk helemaal niks van. Het komt erop neer dat er een festival was in Ebisu, een wijk in Tokyo dichtbij Shibuya, waar we naar school gaan. In augustus vindt landelijk het Bon-festival plaats, en de datum verschilt per plaats. Bon is een feesttijd die bedoeld is voor het vereren van overleden voorouders, en de meeste Japanners gaan (min of meer verplicht) bij hun grootouders langs in deze tijd. In Ebisu was het festival nu al!

Onze docentes hadden ons geholpen met onze yukata aantrekken (vooral die strik natuurlijk), en 's avonds konden we met hen mee naar dit festival. Dit betekende dat we in de trein moesten met een yukata aan, want we hadden er weinig vertrouwen in dat we zelf zo'n ingewikkeld kledingstuk aan konden krijgen. Dan voel je je wel even heel erg buitenlander!

De week daarvoor hadden we op vrijdag een van de dansjes geoefend. Deze doe je terwijl je in een grote cirkel achter elkaar aan loopt, rond een soort rond podium met daarbovenop de mensen die op de taiko (trommels) slaan. Er stonden ook bergen kraampjes die allerlei soorten eten verkochten, zoals inktvis op een stokje. Maar ook schaafijs, en dat was lekker! Anyway, we durfden het na enige twijfel aan en we hebben in een groep van ongeveer tien westerse meisjes in yukata meegedanst met de rest (omaatjes die HEEL goed konden dansen, jongens die af en toe fouten maakten en kleine kinderen die overal tussendoor renden). En omdat sommige dansjes heel eenvoudig te leren zijn pikten we het wel op. En meedansen is superleuk! De sfeer leek een beetje op ons carnaval, maar dan met wat meer... stijl en klasse. XD

We hadden dit dansje geleerd met deze instructievideo: http://www.youtube.com/watch?v=zdWKyvh9OL8&feature=related


Maar dat was maar één dansje van de ongeveer 3 die we gedaan hebben. Dit was ook de moeilijkste! En dat ziet er dan ongeveer zo uit:
http://www.youtube.com/watch?v=WWWBn8IW4xw&feature=related


Er zijn foto's en filmpjes gemaakt, dus wie weet zien jullie mij wel een keer verkeerd dansen op de Ebisu Ekimae Bon-Odori 2010! En natuurlijk de foto's van de yukata! Ha, wanneer maak je dit nou mee? Ik ben blij dat ik heb meegedaan! :D

Nu ben ik helemaal moe geworden, dus dat was het weer van mij! Groetjes en tot de volgende keer!

~Larie

Reacties

Reacties

Jacqueline

Leuk Larie, ik zou je wel willen zien dansen ;-)
Je kimono zag er vanmiddag in ieder geval erg mooi uit!
Maak je nog wel af en toe foto's? En net zo belangrijk: plaats je die ook? Kunnen we nog meer meegenieten!
Liefs.

Larie

Ik heb twee foto's van iemands facebook erop gezet waarop je ons kan zien dansen! Ik kan zelf geen foto's plaatsen omdat ik de verkeerde USB kabel heb meegenomen. Maar ik zal binnenkort wel weer iets regelen voor de foto's die ik bijvoorbeeld in Kamakura heb gemaakt!

Loezzy

Schaafijs doet me denken aan Shin Chan. :D

Oh en die dansjes zijn zo vrolijk! x3

Lotte

You make that festival sounds like so much fun, I wish it would also be given here. :)
I've seen all kind of diffrent tutorials how to make that obi(?) and how you should put on your yukata. XD
You should make a shirt or something that you were at the Ebisu Ekimae Bon-Odori of '10 for memories sake. :3

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!