Lariekoek.reismee.nl

Laatste daagjes

Hallo allemaal,

dit zal wel mijn laatste Japan blogje worden. Morgen in alle vroegte weer met de bus naar Narita, naar het vliegtuig, naar Nederland! Bleh, lekker saai weer zo'n vliegreis. En hopelijk onweert het morgen niet meer als we weg moeten!!

Dus, wat hebben we van onze laatste dagen gemaakt? Veel, eigenlijk! Maandag zijn we naar het TOKYO NATIONAL MUSEUM geweest, waar we onder andere dit hebben gezien:

Wat is de functie? Nou, dit zijn haniwa, die in een ver ver prehistorisch verleden in graven werden gezet. Waar ze precies voor dienden is niet duidelijk. Over deze beeldjes, precies deze beeldjes, hebben we les gehad in het eerste jaar! En er stonden nog veel meer dingen waar we over hadden geleerd, zoals aardewerk, zwaarden, kalligrafie, en zelfs, jaja, de Chinese hell paintings waar we mee zijn doodgegooid vorig semester! Ik had niet gedacht dat het museum waar we hadden besloten heen te gaan zoveel bekends zou hebben. Zo gaat je cultuurkennis wel leven!

De volgende dag deden we weer een museumpje! Dit keer echter het oorlogsmuseum naast Yasukuni shrine, waar Japan al zijn oorlogsdoden herdenkt. Allemaal! En dat betekent ook de misdadigers. Geen wonder dat Japan op kritiek kan rekenen van China, Korea en wie weet welke landen nog meer als de president jaarlijks deze schrijn bezoekt. Omdat we hier bij verschillende vakken dingen over hadden gehoord (international relations, Japan's modern empire, etc) waren we wel geïnteresseerd. We hebben alles bekeken en enkele dingen gelezen. Voor zover ik weet werden er geen onwaarheden verteld, maar een beter beeld van 'de andere kant' was wel prettig geweest. En dan is het helemaal raar dat er een echte locomotief staat van de Birma-spoorlijn, en modellen van de Yamato, een oorlogsschip dat zonk tijdens de tweede wereldoorlog. Nou ja, wat kan ik erover zeggen... het was een beetje raar.

We waren in Shinjuku, en we waren nog steeds niet de government building in geweest (een heel heel heel erg hoog gebouw). Nu wel! Het was vergelijkbaar met de cerulean tower, alleen was deze toren 45 verdiepingen hoog en de cerulean tower 'maar' 40. In een lift vol toeristen en buitenlanders gingen we naar boven, en dat duurde ongeveer... twee minuten ofzo? Ik heb het niet bijgehouden. Boven was een DUUR restaurant en er waren, zoals blijkbaar overal in Japan, automaten waar capsules inzitten met speelgoed erin. Je ontkomt er nooit aan! Het uitzicht was natuurlijk heel gaaf. Hoewel het nog steeds niet helder genoeg was om verder te kijken dan Tokyo zelf! De Fuji was alweer onzichtbaar.

Die avond gingen we in Ikebukuro gezellig in de pub zitten, waar je ook GROLSCH kon bestellen, voor 980 yen per flesje! Nou ja, de cocktails waren lekker, en er zaten mensen naast ons die heel erg graag met buitenlanders wilden praten! Een stelletje van rond de 40 denk ik dat er behoorlijk dronken uitzag aan het eind van de avond, en een hele groep jongens van rond de 20 die ook niet al te goed tegen alcohol konden. We werden overspoeld met complimentjes over hoe goed ons Japans was en hoe knap we waren... En het artikel dat opa mij opstuurde met het kaartje werd uitgebreid bekeken toen ik het in de pub tevoorschijn haalde! We hebben de Japanse dudes grolsch aangeraden (ze dronken heineken) en ze wilden graag foto's met ons hebben, dus ja, waarom niet. Ik zal zien of één van ons ook foto's gaat posten, kunnen jullie ze ook zien!

Vandaag hadden we een dagje waarop we alles moesten regelen en afsluiten. Wat dus betekende: pakketjes opsturen, laatste cadeautjes kopen, en koffer inpakken. Tussendoor gingen we weer karaoke doen (mamma mia en bohemian rhapsody zingen enzo) en daarna voor de laatste keer okonomiyaki eten. Kunnen we dit in Nederland ook krijgen alsjeblieft? Of is er ergens een restaurant waar we niks vanaf weten?

Nou, als alles goed gaat, zie ik een gedeelte van jullie morgen! Ik heb er zin in iedereen weer te zien! Voor de laatste keer groetjes vanuit Japan en slaap lekker!

~ Larie

Mirthe

Laatste verslag Oo Jij bijna weer terug, ik bijna weer naar school. =_= Arme wij. Maargoed heb je in ieder geval heel veel te vertellen. Wij hebben je kaartje gekregen nu!:)

Jacqueline

Slaap lekker je laatste nachtje daar en goede reis!
Tot heel gauw!

Loezzy

GROLSCH! (Y) Dat raad ik ook altijd iedereen aan. :P Raar eigenlijk, aangezien ik 't zelf niet lust.

Echt vet dat zoveel dingen jullie bekend voorkwamen in die musea! Zo wordt een tripje naar een museum toch al gauw nog interessanter en leuker.

Goeie terugreis gewenst! Hopelijk geen turbulentie, terroristen, vertragingen, onweer, vulkanen, storingen, etc! En hopelijk tot snel!

Mitchel

Ondertussen kan ik zeggen, welkom Thuis! :) En bedankt voor je verhalen! Het voelde alsof ikzelf weer terug was als jij een plek beschreef waar ik ook ben geweest. ^^Hoewel je wel ong. 20 keer zoveel hebt gedaan :O

Lotte

Well with all the fun but also a school a museum visit just had to happen. ;)
Didn't you get incredibly dizzy after you get down from such a high tower? XD
GROLSCH?! wry? D: Dutch beer isn't that special next to belgian beer. :P
Well a lot of people drink alcohol for the buzz so can't blame them for getting tipsy(or were they seriously drunk?) :')
Karaoke and good food, sounds like the kind of life I wouldn't mind living. ^^
Well welcome home, I hope you don't have a too big (cultural) vacation hangover. -hug-