Lariekoek.reismee.nl

Wat Japanners kunnen en wat Japanners niet kunnen

Hoi guys!

ik ben net klaar met mijn kanji-oefeningetjes (ik ga voor de volle inzet, haha) en kan jullie nu dus een update geven, terwijl jullie nu lekker naar de huldiging van Robin, Maarten, Bert, Mark, Rafaël en wie nog allemaal meer zitten te kijken. :P

Vandaag was de tweede dag op de taalschool, en het gaat tot nu toe prima! We gingen vandaag een tv-programma kijken, maar we moeten de inhoud daarvan nog geheim houden voor de andere klassen.Ik kan in ieder geval zeggen dat we hard gelachen hebben. XD
Na de lessen ben ik naar Tower records geweest (een enorme cd-winkel) en naar het dak van het Seibu-warenhuis, vanwaar je over Shibuya uit kon kijken en waar je huisdieren kon kopen, waaronder puppy's, hamsters en vieze grote kevers! Ook leuk!

's Avonds zijn Karen en ik naar een soort familie-ramententje geweest in de buurt, waar drie oude vrouwtjes noodles klaarmaakten en prei sneden. Het kostte niet veel (600-700 yen) als je bedenkt dat je een enorme kom kreeg. We hebben het allebei niet opgekregen! De kokkinnetjes vonden dat we goed waren in het eten met stokjes (gnagna, ik heb de laatste tijd noodgedwongen geoefend) en in Japans natuurlijk. Er wordt niets van ons verwacht op dat gebied, dus we zitten eigenlijk altijd goed! Het was leuk om te merken dat de oude mensen in Japan niet allemaal een beetje bang zijn voor buitenlanders.

Okee, dan gaan we nu naar een paar observaties die we de laatste dagen gemaakt hebben...

Wat Japanners kunnen

1. Op tijd zijn ende spoorwegen regelen.De treinen rijden zo goed als altijd op de goede tijd, hoe vol ze ook zijn, en in Nederland zou de NS dit NOOIT voor elkaar krijgen. Er rijden hier ook om de drie, vier minuten treinen naar de belangrijkste stations. En ik weet nog niet eens hoe de metro is. De stationsmedewerkers nemen hun werk heel erg serieus, en soms is dat grappig om te zien, maar uiteindelijk werkt het wel. Er is ook een systeem waarbij je zowel een soort chipkaart als een abonnement als een enkel kaartje kan gebruiken. Oi! NS!

2. Gamen. Er staan veel arcadehallen in Tokyo, zelfs twee bij ons de buurt. We zagen vandaag een meisje dat, alsof het niks voorstelde, als een idioot een soort guitar hero aan het doen was waarbij je op gekleurde knoppen moet slaan, en ze raakte bijna alles. En daarnaast stonden een oude kerel en een jongetje met de snelheid van het licht een ander spelletje te doen. Het is echt niet normaal. Wij denken dat wij kunnen gamen? We weten niet eens wat gamen is!

3. Overal lezen. Je mag in sommige boekenwinkels staand lezen, en dat gebeurt dan ook. In de trein kunnen ze ook prima een boek of een manga volgen, hoewel ze tegen elkaar opgepropt of tegen het raam aan staan. Ik zag zelfs iemand die de krant kon lezen in zo'n positie. Dat is echt knap, probeer het maar eens!

Wat Japanners niet kunnen

1. Wakker blijven in de trein. Serieus, de helft dut in tijdens een treinritje en toch horen ze op de een of andere manier wanneer ze eruit moeten. Het zal wel komen doordat ze de hele dag werken, 's avonds laat thuiskomen en 's ochtends weer vroeg op moeten.

2. Met buitenlanders omgaan. Geen wonder dat ze een beetje bang zijn om op ons af te stappen, ze kunnen namelijk GEEN Engels! Ja, grote bedrijven wel, en mensen die gestudeerd hebben, maar gewone mensen? Neen. Sommige mensen voelen zich dapper en zeggen 'HI' tegen ons. Ze mogen dus wel blij zijn dat wij een beetje Japans kunnen! (Dat zijn wij ook natuurlijk. :P)

3. Van hun mobieltje afblijven. Laat Japanners even alleen en ze grijpen naar hun mobieltje, om blijkbaar alle belangrijke dingen mee te doen. Je kunt ook alles naar je mobiel laten sturen, zoals je OV-kaart of foto's die je net hebt laten maken. Iedereen lijkt hier altijd online te kunnen zijn!

Meer kan ik op dit moment niet bedenken. Ik ga maar eens naar bed! Groetjes allemaal!

Larie

Loezzy

Thank God for livestreaming! (Ook al stoort ie.)

Die spoorwegen moeten echt de hemel zijn. Op het proppen na dan.

En yay, je kan eindelijk met stokjes eten? ;P Gelukkig mag 't soms ook gewoon met je handen, hehe.

Mitchel

hahah leuke update Larapara! ^^ wij vroegens ons ook altijd al af hoe het toch komt dat men optijd wakker wordt in de trein om uit te stappen en dat van dat gamen is ook zoo waar. Het lijkt alsof het hun letterlijk in het bloed zit. Vooral behendigheid en reactie spelletjes kunnen ze gewoon van nature!

Daphne

Misschien zijn ze zo vlug omdat ze van die kleine vingertjes hebben? haha dat zeggen ze toch altijd?
Maar goed, je maakt maar wat mee hoor :O
En die kapibara automaten, laat ze je niet gek maken hahaha

Ik vind het een HEL met stokjes te moeten eten, maar kan het dan weer wel xD

Barbara (toekomstig schoonzus)

He, leuk te lezen dat je het leuk hebt. Heel veel plezier verder. groetjes van Barbara, Denys, Niels en Lisa.

Lotte

The 1, 2 and 3 of the things they can do sounds like fun/practical even. :)
If people sleep in the train over here I almost feel like I have to wake them up so they don't miss their stop. D:
Those mobiles have to have some decorations too ofcourse, what was the craziest/biggest/weirdest phonestrap(s) you saw? ;)